خواص معنوی سنگ ها - Intellectual properties of rocks

Intellectual properties of rocks - خواص معنوی سنگ ها



صندوق پیام 0   |  پرينت   |  بازدید:357

حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) :

یا علی، همانا عقیق اولین کوهی است که به ربوبیت خدای متعال و نبوت من و وصی بودن تو و امامت فرزندانت و اختصاص داشتن بهشت به پیروان تو و اختصاص آتش به دشمنان تو شهادت داده است.

منبع : اقبال الاعمال - 465 ، بحارالانوار 27 - 262





حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) :

از شما مادامی که این عقیق همراه او باشد غم و غصه ای به او نمی رسد.

حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) :

کسی نزد حضرت خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و شکوه نمود که دزد در راه اموال مرا ربود، حضرت فرمود: چرا انگشتر عقیق در دست نداشتی که آن از هر بدی آدمی را نگاه می دارد.

حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) :

هر که انگشتر عقیق در دست داشته باشد حاجتش بر آورده می شود.

حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) :

ابن شهر آشوب نقل می کند که :

 روزی جبرئیل بر پیامبر نازل شد و گفت : یا رسول الله ( صلی الله علیه و آله و سلم ) پروردگارم بر تو سلام و درود میفرستد و میفرماید انگشترت را در دست راست کن و نگین آن را هم عقیق قرار بده و به پسر عمویت علی ( علیه السلام ) نیز بگو انگشترش را در دست راست کند و نگین آن را عقیق قرار دهد.

 پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم )  پیام جبرئیل را به امیر المومنین  ( علیه السلام )  رسانید . حضرت عرضه داشت :یا رسول الله ( صلی الله علیه و آله و سلم ) عقیق چیست ؟

پیامبر  ( صلی الله علیه و آله و سلم )  فرمودند : نام کوهی در کشور یمن است.


حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) :

سلمان فارسی روایت می کند که روزی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به امیر مومنان (علیه السلام ) فرمود : یا علی انگشتری را در دست راست کن تا از دسته مقربان الهی باشی .

حضرت (علیه السلام ) عرضه داشت : یا رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم)، مقربان درگاه الهی چه کسانی هستند ؟

پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود : آنها جبرئیل و میکائیل اند .

باز (علیه السلام ) حضرت پرسیدند : چه انگشتری در دست کنم ؟

 پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : عقیق قرمز ، پس همانا سنگ عقیق ، اول کوهی است که اقرار به وحدانیت خدا و پیامبری من و به وصایت تو یا علی و امامت فرزندان بعد از تو و به بودن بهشت برای محبان تو و شیعیان فرزندانت کرده است.

منبع : علل الشرایع: 1 - ص 158 ، بحار : 42 - ص 69 ، وسائل : 5 - ص 82

حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) :

در شب معراج که به آسمان ها سفر کردم ( به عرش رفتم ) به مرتبه ای رسیدم که نزدیکتر از آن ،‌ به مقام ربوبیت ، تصور پذیر نیست . پس خداوند در آنجا با من بین دو کوه عقیق سخن گفت .

منبع : مائه منقبه - ص 168 ، الشیعه فی احادیث الفریقین - ص

حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) :

روزی مردی نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و از دزدان قافله در مسیر مسافرت و دزدیده شدن اموالش توسط آنها شکایت کرد.

حضرت فرمود : چرا انگشتر عقیق در دست نمی کنی ؟ پس همانا انگشتر عقیق انسان را از هر بدی محافظت می کند.

منبع : کافی 6 - ص 471 ، جامع الاخبار - ص 134 ، مکارم الاخلاق - ص 88 ، وسائل 5 – ص 89

حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) :

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : زمانی که خداوند موسی بن عمران را خلق کرد ( وقتی او را در میقات به رسالت مبعوث کرد ) با موسی بن عمران سخن گفت. سپس خداوند عنایت ویژه ای به اهل زمین کرد و از نور صورت حضرت موسی ، کوه عقیق را آفرید.

سپس خداوند قسم یاد نمود : به عزتم قسم هرگز نمی سوزانم و عذاب نمی کنم دستی را که در آن انگشتر عقیق باشد ، به شرط آنکه ولایت علی (علیه السلام ) را در دل داشته باشد.

منبع : المناقب 3 – ص 302 ، جامع الاخبار - ص 134 ، بحار الانوار 42 – ص 62 ، وسائل 5- ص 87

حضرت علی (علیه السلام) :

روزی امیر مومنان (علیه السلام ) از کنار جسد کشته ای می گذشتند که انگشتری با نگین عقیق در دست داشت .

 در این حال حضرت فرمود : انگشترش را برای من بیاورید.

 همراهان حضرت انگشتر مرد مقتول را از دستش درآوردند و به حضرت دادند.

امیر مومنان (علیه السلام )  نگاهی به آن انگشتر کردند و فرمودند : برای چه از صاحبت که تو را در دست داشت محافظت نکردی ؟ ( و مانع کشته شدنش نشدی ؟ )

 پس انگشتر به صدا در آمد و گفت : یا علی من عقیق یمانی نیستم.

منبع : الدر الثمین - ص 73

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) :

هر کس انگشتر عقیق در دست کند ، همیشه خیر و خوبی می بیند .

منبع : امالی ص 311 ، وسائل الشیعه 5 - ص 88

امام سجاد (علیه السلام) :

ربیعه الرای می گوید : دیدم در دست علی بن حسین (ع ) نگین (عقیق) است به ایشان عرض کردم این چه نگینی است؟

فرمودند : این نگین عقیق رومی است ، هرکس انگشتر عقیق به دست کند حاجتهای او برآورده می شود.


امام محمّد باقر (علیه السلام) :

عقیق سرخ ، زرد و سفید هر سه کوه هایی هستند در بهشت و هر که انگشتری از عقیق بدست کند به جز خیر و خوبی و وسعت رزق نمی‌بیند.

امام محمّد باقر (علیه السلام) :

روزی مردی از کنار امام باقر ( علیه السلام ) عبور کرد که دستگاه ظالمانه حکومتی بنی امیه به نا حق به را تازیانه زده بودند .

پس امام باقر ( علیه السلام )  به راوی فرمودند: چرا همراه خود انگشتر عقیق نداشت؟ بدان همانا اگر انگشتر عقیق در دست داشت، به او به نا حق تازیانه نمی زدند .


امام محمّد باقر (علیه السلام) :

اسماعیل فرزند امام صادق ( علیه السلام ) از جدش امام باقر ( علیه السلام ) نقل می کند که حضرت به او فرموده است : ای فرزندم هر کس که شب را صبح کند، در حالی که انگشتر عقیق در دست راستش باشد و هنگام صبح قبل از آن که کسی را ببیند، نگین انگشترش را برگرداند، به طوری که در کف دستش قرار گیرد و سوره قدر را بخواند وبعد آیه موجود را خداوند او را در آن روز از شر آن چه از آسمان نازل میشود و به سوی آسمان بالا میرود و هم چنین از شر آن چه در زمین فرود میآید و از آن خارج میشود، حفظ میکند و محافظت خدا و ولی خدا به سر میبرد تا صبح را به شب رساند .


امام جعفر صادق (علیه السلام) :

هر کس انگشتری که نگینش عقیق است انتخاب کند فقیر نمی شود و کارهایش فقط به نیکو ترین وجه پایان می یابد.

امام جعفر صادق (علیه السلام) :

عقیق محافظ در سفر است.

امام جعفر صادق (علیه السلام) :

دو رکعت نماز به همراه نگین عقیق ، معادل هزار رکعت نماز بدون عقیق است.

امام جعفر صادق (علیه السلام) :

انگشتر عقیق در دست کنید که مبارک است و صاحب آن عاقبتش به خیر و نیکی باشد.

امام جعفر صادق (علیه السلام) :

هر که انگشتر عقیق در دست داشته باشد پریشان نشود و عاقبت کارش البته نیکو باشد.

امام جعفر صادق (علیه السلام) :

امام صادق (علیه السلام )خطاب به مفضل فرمود : دوست دارم که هر مومنی پنج انگشتر در دست کند : عقیق ، فیروزه و یاقوت و حدید صینی و دُرّ نجف . مفضل پرسید : سرورم ، خاصیت و فضیلت دست کردن انگشتر دُرّ نجف چیست ؟ حضرت فرمود : هر کس انگشتر دُرّ نجف در دست کند و نگاه به آن کند ، خداوند برای هر نگاهی که به این نگین می اندازد ، ثواب یک زیارت ( اعم از حج یا غیره ) در نامه عمل او می نویسد که اجر و ثواب آن برابر با اجر و ثواب عمل پیامبران و صالحان است و اگر رحمت خداوند بر شیعیان نبود ، قیمت هر دانه نگین درّ نجف به قدری گران می شد که کسی توانایی خرید آن را نداشت ، لکن خداوند آن را بر شیعیان ارزان قرار داده و زیاد یافت می شود تا آن که همه شیعیان بتوانند از آن بهره ببرند .

منبع : التهذیب 6 - ص 37 ، جامع الاخبار - ص 134 ، فرحه الغری - ص 86 ، وسائل الشیعه 14 - ص 403

امام جعفر صادق (علیه السلام) :

امام صادق ( علیه السّلام) ، و آن حضرت از پدران بزرگوارش ( علیهم السّلام ) از امیر مؤمنان علی ( علیه السّلام ) نقل کرده است که فرمود: انگشتری عقیق به دست کنید که خدا شما را برکت دهد، و از بلا در امان باشید.


امام جعفر صادق (علیه السلام) :

دوست دارم که هر مومنی از شیعیان ما پنج انگشتر را در دست داشته باشد . یکی از آنها عقیق است ، زیرا عقیق با ایمان ترین و مومن ترین سنگ به خدا و به ما اهل بیت در میان سنگ ها ست .

منبع : مناقب ج 3 - ص 302 ، بحارالانوار ج 42- ص 61 ، مستدرک ج 3 - ص 293

امام جعفر صادق (علیه السلام) :

بشیر خدمت امام صادق ( علیه السلام ) عرض کرد : فدایت شوم، چه نگینی بر روی انگشترم قرار دهم ؟
 حضرت ( علیه السلام ) فرمود:  ای بشیر چرا از عقیق قرمز و عقیق زرد و عقیق سفید قافلی استفاده نمی کنی؟ پس همانا این سه عقیق سه کوهی هستند در بهشت که کوه عقیق قرمز بر خانه پیامبر در بهشت و کوه عقیق زرد بر خانه فاطمه زهرا در بهشت و کوه عقیق سفید نیز بر خانه امیرالمومنین در بهشت سایه افکنده اند و همه این خانه ها یکی است. همانا این سه کوه، خداوند را تسبیح و تقدیس و تمجید میگویند و برای دوستان و محبان آل محمد استغفار میکنند.


امام جعفر صادق (علیه السلام) :

انگشتر عقیق در دست کنید، همانا خداوند با پیامبرش موسی بر کوه عقیق سخن گفت و موسی بر این کوه به مقام کلیم الهی رسید .


امام جعفر صادق (علیه السلام) :

امام صادق (علیه السلام ) در حدیثی طولانی در خواص سنگ عقیق فرمود : خیلی عجیب است دستی که در آن انگشتر عقیق باشد و درهم و دینار نداشته باشد .

منبع : مکارم الاخلاق - ص 88 ، وسائل الشیعه : 5 - ص 91

امام جعفر صادق (علیه السلام) :

امام صادق (علیه السلام ) در حدیثی در ادامه بیان فواید انگشتر عقیق می فرماید : خداوند دوست دارد دستی که برای دعا کردن به درگاهش بلند می شود ، با انگشتر عقیق باشد . مکارم الاخلاق - ص 88 ، وسائل الشیعه  5 – ص 91

منبع : مکارم الاخلاق - ص 88 ، وسائل الشیعه 5 – ص 91

امام جعفر صادق (علیه السلام) :

عقیق حرز در سفر است و دست کردن انگشتر آن در هنگام سفر ، انسان را از خطرهای سفر محفوظ و مصون می دارد .

90

منبع : کافی 6 - ص 470 ، الامان - ص 52 ، وسائل 5 – ص 89 و

امام رضا (علیه السلام) :

امام رضا (علیه السلام) همچنین درباره همراه داشتن سنگ جزع یمانی از پدرانش از علی(علیه السلام) فرمود: روزی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد درحالی که در دست او انگشتری با نگین جزع یمانی بود برای ما نماز خواند و وقتی نمازش تمام شد آن را به من داد و فرمود:یا علی! این انگشتر را به دست راستت کن و با آن نماز بخوان .آیا میدانی ثواب نماز خواندن با انگشتری که نگین جزع یمانی دارد هفتاد نماز است و جزع تسبیح می گوید و استغفار می کند و ثوابش را به صاحبش می نویسند

منبع : عیون اخبار الرضا ج 2 - ص 132

امام رضا (علیه السلام) :

انگشتر عقیق فقر را از میان می برد، و دست کردنش نفاق و دو رویی را محو می کند.

امام رضا (علیه السلام) :

اولین کوههایی که اقرار به ولایت حضرت علی (علیه السلام) کردند ، کوههای فیروزه ، عقیق و یاقوت بوده است .

منبع : بحارالانوار69 - ص 42 ، وسائل 5 - ص 89

امام رضا (علیه السلام) :

امام رضا علیه السلام  ضمن حدیثی در فضیلت روز غدیر فرمود : خداوند ولایت امیر مومنان (علیه السلام ) را بر ساکنان طبقات هفتگانه آسمان عرضه کرد . پس اول کسانی که به ولایت امیر مومنان (علیه السلام ) ایمان آوردند ، ساکنان طبقه هفتم آسمان بودند .خداوند ( به علت این عمل آنان ) آسمان هفتم را به عرش خودش آراست و عرش خود را در آسمان هفتم قرار داد . پس از آن ، ساکنان طبقه چهارم به ولایت امیر مومنان (علیه السلام )  اقرار کردند . خداوند آسمان چهارم را هم به بیت المعمور آراست و بیت المعمور را در آنجا قرار داد . سپس ساکنان آسمان دنیا به امامت امیرمومنان (علیه السلام ) اقرار کردند و ایمان آوردند . خداوند اسمان دنیا را به ستارگان مزین کرد و بعد طبقات دیگر آسمانها ایمان آوردند . سپس ولایت امیر مومنان (علیه السلام ) را بر زمین ( هفت طبقه زمین ) عرضه کرد .اول جایی که به ولایت امیر مومنان (علیه السلام ) اقرار نمود ، سرزمین مکه بود. پس خداوند آن را به وجود کعبه آراست. سپس سرزمین مدینه ایمان آورد ،‌پس آن سرزمین را به وجود پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آراست . سپس سرزمین کوفه به ولایت امیر مومنان (علیه السلام ) اقرار کرد . خداوند آن را به وجود امیر مومنان (علیه السلام ) آراست . سپس خداوند ولایت امیر مومنان (علیه السلام ) را بر کوهها عرضه کرد ، پس اولین کوه هایی که به ولایت امیر مومنان شهادت دادند سه کوه عقیق ، فیروزه و یاقوت بودند

منبع : اقبال الاعمال 2 - ص 262 ، بحار الانوار 27 - ص 262

حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) :

خداوند عالمیان می فرماید که من شرم می کنم از دستی که به دعا بسوی من بلند شود و در آن دست انگشتر فیروزه باشد و او را ناامید برگردانم.

منبع : حلیه المتقین - ص33

امام جعفر صادق (علیه السلام) :

هر که انگشتر فیروزه در دست کند دستش فقیر نشود.

امام موسی کاظم (علیه السلام) :

فیروزه سنگی است که جبرئیل به رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) هدیه نموده است و رسول خدا آن را به امیرمومنان علی (علیه السلام) بخشید.

امام موسی کاظم (علیه السلام) :

روزی مردی خدمت امام کاظم علیه السلام رسید و در انگشت حضرت ، انگشتر فیروزه ای دید . در حالی که آن مرد به انگشتر خیره شده بود ، حضرت از او پرسیدند: می دانی نام این انگشتر چیست ؟ وی در پاسخ گفت : فیروزه . حضرت به او فرمود : فیروزه نام آن در زبان فارسی است ، لکن در زبان عربی به آن ظفر ( پیروزی ) می گویند.

منبع : کافی 6 - ص 472 ، وسائل 5 - ص 94 ، بحار الانوار 42 - ص 70

امام رضا (علیه السلام) :

شخصی به امام رضا (علیه السلام ) از نداشتن فرزند شکایت می کند.

 حضرت می فرماید:ف انگشتر از فیروزه بگیر و بر آن بنویس «رب لا تذرنی فردا وانت خیر الوارثین »

منبع : وسائل ج5 - ص 94 الی 95

حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) :

در دست کردن انگشتر زمرد، باعث بر طرف شدن فقر می شود.

منبع : مکارم الاخلاق - ص 89

امام رضا (علیه السلام) :

از امام رضا (علیه السلام) این عبارت در مورد سنگ زمرد وارد شده ، فرمود که انگشتر زمرد در دست داشتن فقر را به توانگری بدل می کند.

امام رضا (علیه السلام) :

انگشتر زمرد در دست کردن موجب آسانی است که در آن هیچ دشواری نباشد.


امام رضا (علیه السلام) :

انگشتر زبرجد در دست داشتن فقر را به توانگری بدل می کند .

امام رضا (علیه السلام) :

در حدیث معتبر از حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) منقول است که انگشتر یاقوت در دست کنید که پریشانی را زایل می کند.

امام رضا (علیه السلام) :

در روایتی از حضرت امام رضا (علیه السلام) نقل اند که فرموده اند : هر که انگشتری یاقوت زرد در دست کند فقیر نشود.

منبع : وسائل ج5 - ص92 الی


پورتال وی وی تو - VV2.ir